Din bæredygtige foreningsadminstrator

Betalingsservice hjælp

Ofte stillede spørgsmål – FAQ – I forhold til Betalingsservice

Hjælp – FAQ – til Betalingsservice

Nedenfor finder du svar på de mest almindelige spørgsmål.

Det kan give noget forvirring at Betalingsservice betyder to forskellige ting.
Betalingsservice er en tjeneste, hvor betalinger automatisk hæves i banken.
Betalingsservice er også navnet på et firma.

Kan alle opkræves gennem Betalingsservice?

Ja!
Alle personer i hele verden, som kan modtage et brev med posten.
Alle som ikke er tilmeldt automatisk træk i banken (betalingsservice), vil modtage et FI-kort med posten.

Næsten alle Danske banker tilbyder, at deres kunder kan tilmelde betalinger til betalingsservice.

Hvad er et FI-kort?

Det er bankernes Fælles Indbetalings-kort.
Mange vil kalde det for et GIRO-kort.

FI-kort er trykt på papir, og kommer for det meste med posten.
Det kan også være en vedhæftet PDF fil til en e-mail.
Typisk vil et FI-kort sidde i bunden af en faktura.

FI-kort kan betales i næsten alle banker og netbanker i hele verden.

Betalingsservice sender FI-kort med posten, til alle som ikke er tilmeldt automatisk træk i banken (betalingsservice).

Hvad er automatisk træk på bankkonto?

De fleste mennesker vil kalde det for betalingsservice.
Det er en tjeneste som de danske banker tilbyder, hvor regningerne helt automatisk bliver betalt til tiden.

Hvordan opkræves nye medlemmer/kunder, de er jo ikke tilmeldt betalingsservice?

Alle som ikke er tilmeldt automatisk træk i banken (betalingsservice), vil modtage et FI-kort med posten.

Når et FI-kort fra Betalingsservice betales, kan fremtidige opkrævninger tilmeldes automatisk træk i banken (betalingsservice).

Kan vores medlemmer/kunder afvise eller fortryde en automatisk betaling?

Ja!
Det er et lovkrav at automatiske betalinger kan afvises, eller tilbageføres indtil den 7. (eller først kommende bankdag).

Indtil betalingsdatoen, kan betalingen afvises i netbanken.

Efter gennemført betaling, kan betalingen tilbageføres indtil den 7. (eller først kommende bankdag). Det kræver i de fleste tilfælde, at der tages kontakt til banken.

Hvorfor oplever vi, at der umiddelbart efter indbetalingen fra Betalingsservice, hæves beløb igen?

Det er et lovkrav at jeres medlemmer/kunder kan tilbageføre gennemførte betalingen indtil den 7. (eller først kommende bankdag).

Det sker også at medlemmets/kundens bank benytter denne ret og tilbagefører betalingen, hvis der ikke er dækning på kontoen.

Hvor meget skal Betalingsservice have i gebyr?

Betalingsservice regulerer deres priser hvert år i januar.

2021 priser:
5,32 kr. For en opkrævning som er tilmeldt automatisk træk (betalingsservice).
8,18 kr. (+ 0,25 kr. hvis der betales) For en opkrævning som ikke er tilmeldt automatisk træk (FI-kort med posten).

Betalingsservice er fritaget for moms.

Hvad hvis vi har en Betalingsservice aftale i forvejen?

Intet problem.
MedlemsKontoret.dk kan få en fuldmagt til at administrere jeres aftale.

Havner vores penge i første omgang på MedlemsKontoret.dk bankkonto?

Nej!
Betalingsservice indsætter alle indbetalinger direkte på jeres egen bankkonto uden forsinkelse. Betalingsservice hæver også selv deres gebyr fra jeres konto.
MedlemsKontoret.dk har hverken adgang til indbetalingerne eller til at hæve penge på jeres bankkonto.

Kan jeres kunder/medlemmer selv vælge, hvordan de vil betale?

Ja!
Betaling via Betalingsservice indebærer frit valg mellem automatisk træk på bankkonto (betalingsservice), og at modtage indbetalingskort på papir (Fi-kort).

Hvilken betalingsform foretrækker de fleste kunder/medlemmer?

Hos virksomheder er det normalt, at næsten alle kunder hurtigt bliver tilmeldt automatisk træk på bankkonto (betalingsservice).

Hos foreninger er det normalt, at ca. 50% af medlemmerne efter noget tid, bliver tilmeldt automatisk træk på bankkonto (betalingsservice).

Hvor ofte kan vi få opkrævet gennem Betalingsservice?

Månedligt.
Vi kan opkræve i præcis de måneder, som passer jer.
Hvis der er behov for en ekstraordinær opkrævning, kan vi også klare det.

Hvor ofte registrerer MedlemsKontoret.dk indbetalinger fra Betalingsservice?

Hver uge.
Vi henter normalt indbetalingsoplysninger fra Betalingsservice hver onsdag, og registrerer dem normalt hver torsdag.

Hvordan kan MedlemsKontoret.dk administrere vores Betalingsservice, uden at have adgang til vores netbank?

Jeres bank underretter Betalingsservice om indbetalingerne.
Betalingsservice underretter MedlemsKontoret.dk.
MedlemsKontoret.dk sørger for korrekt bogføring af indbetalingerne.

Hvordan opkræves rykkere gennem Betalingsservice?

Rykkere via Betalingsservice sendes altid som FI-kort via alm. post, også til dem som har tilmeldt automatisk træk på bankkonto (betalingsservice).
Det er et lovkrav, at rykkere ikke må sendes som automatisk træk på bankkonto.

Hvad koster det, når MedlemsKontoret.dk sender rykkere gennem Betalingsservice?

En rykker koster det samme hos MedlemsKontoret.dk som en alm. opkrævning.
Betalingsservice gebyret er det samme som ved udsendelse af FI-kort.

Kan rykkerne gennem Betalingsservice tillægges et rykkergebyr?

Ja!
MedlemsKontoret.dk kan efter aftale tillægge et rykkergebyr.

Hvor ofte udsender MedlemsKontoret.dk rykkere gennem Betalingsservice?

Vi aftaler behovet med hver enkelt kunde, og hvis der er behov for en ekstraordinær opkrævning, kan vi også klare det.

Kan Betalingsservice sendes som NemHandel EAN-faktura?

Nej.
Fra 1. januar 2013 understøtter Betalingsservice ikke længere betaling via EAN-faktura.
Vi har et alternativ, ring og få flere oplysninger.